LOGISTIKA
08. 06. 2021

Proč svěřit reverzní logistiku do rukou DoDo?

Cesta zboží není tak jednoduchá, jak se může na první pohled zdát. Ano, produkty samozřejmě putují od výrobce k distributorovi a následně k zákazníkovi. Nezřídka se ale může tento proud výrobků otočit.

Nespokojení zákazníci zboží vrací, distributor nedokáže vyprodat zásoby, zboží nebylo možné doručit nebo je část produktu (zejména obaly) recyklována. Tento zpětný tok zboží nazýváme reverzní logistika. Jedná se o logistický segment, který čím dál tím více nabývá na důležitosti a je nutné mu věnovat dostatečnou pozornost. Pojďme se společně podívat co reverzní logistika obnáší a jak ji dokáží DoDo efektivně řešit.

Co všechno zahrnuje reverzní logistika?

Dříve reverzní logistika označovala pouze veškeré činnosti spojené s vracením zboží. Pokud není zákazník z nějakého důvodu spokojen, tak má u kamenných i e-commerce podniků možnost zboží reklamovat a distributor pak musí výrobek buď zpracovat jako odpad, nebo nově zabalit a vrátit do oběhu.

Do reverzní logistiky patří ale i přeprava a zpracování materiálů, které lze znovu využít ve výrobě – tedy recyklace. Čím dál tím více se jedná o zpracování nejenom přebytečného nebo poškozeného zboží, ale také částí produktů, které podnik vybírá zpět od zákazníků po jejich použití. V oblasti potravin se dnes například už běžně vrací lahve či papírové tašky. Úkolem reverzní logistiky je vše zpracovat efektivně a zároveň šetrně pro životní prostředí. V neposlední řadě je třeba zmínit také logistiku spojenou s přepravou a zpracováním tzv. mrtvých zásob neboli neprodaného zboží, o které nejeví zákazníci zájem. Díky moderním analytickým nástrojům (jako je například Ydistri) lze přesouvat zboží mezi různými pobočkami prodejce tak, aby se maximalizoval potenciál prodeje.

Hlavní roli v reverzní logistice každopádně hraje snížení negativního vlivu na životní prostředí. Ekologické otázky nelze podceňovat, jak z hlediska legislativy, tak z hlediska veřejné prezentace firmy vůči zákazníkům.

Důležitost pro e-commerce

Podle průzkumů zveřejněných firmou Shopify vrací zákazníci e-commerce podniků 2x až 3x tolik zboží jako zákazníci v kamenných obchodech. U online nákupů se firmě vrátí přibližně 20 % (podle dalších průzkumů dokonce až 30 %) doručených produktů, oproti 8-10 % zboží zakoupeného na místě. Firmy se tedy nemohou pouze soustředit na úspěšnou dodávku do finální destinace (k zákazníkovi) z toho jednoduchého důvodu, že nemusí být vůbec finální. Čím efektivnější reverzní logistika, tím menší budou dopady celkového objemu vráceného zboží.

Proč se v e-commerce zboží vrací tak často? K hlavním důvodům patří nedostatky při převzetí způsobené špatným zacházením s balíkem během přepravy. Až 20 % z vráceného zboží bývá nějakým způsobem poškozeno. Prevencí pro tuto pětinu neúspěšných předání představuje dobrý partner pro poslední míli, který se dokáže také postarat o komplexní problémy reverzní logistiky. DoDo nabízí maximální doručitelnost a úspěšné předání díky tomu, že kurýr má za doručení osobní zodpovědnost. Zboží nejde přes anonymní depo a další překladiště. Kurýr je navíc schopný počkat na místě a případně zboží ihned vrátit na sklad. Tím odpadají i potíže, kdy zboží neodpovídá očekávání nebo dokonce dorazí zcela jiný produkt než ten, který si zákazník objednal.

Zajistit rychlou a spolehlivou návratnost zboží může být pro firmu složité, ale jedná se také o velkou konkurenční výhodu. Zejména vracení bez poplatku představuje jeden z hlavních taháků, který často lidi přesvědčí o tom, aby zaplatili obsah svého online nákupního košíku. Kvalitní reverzní logistika tedy není jenom o řešení problémů s defekty, ale může firmu výrazně pozitivně odlišit od konkurence na trhu.

Ekomarketing

Šetrnost k životnímu prostředí patří k nejdůležitějším tématům v současné společnosti a stále více zákazníků si raději vybere dražší služby, které však zajistí ekologický přístup. Vratné obaly či odběr použitého zboží od zákazníků mohou výrazně zvýšit povědomí o společenské odpovědnosti vaší společnosti. Reverzní logistický systém nutný pro fungování zpětného odběru proto znamená investici do budoucnosti nejen planety, ale také do růstu podniku. DoDo je zelené nejen na pohled, ale také přístupem k logistice. Celá naše flotila jezdí na CNG a v oblasti udržitelnosti máme velké plány. Aktuálně máme v pilotním provozu elektromobily a dále zdokonalujeme naši logistickou platformu. I díky tomu dokážeme provoz dělat zeleněji než ostatní.

Výhody třetí strany, která vše vyřeší za vás

Díky službám DoDo získáte nad předávanými produkty dokonalý přehled (v reálném čase i v přehledných reportech) a profesionální kurýři se postarají o to, aby zboží dorazilo bez úhony. Hned na začátku reverzního logistického cyklu tak s námi odpadne velká část potíží s vracením zboží. Naše ekologicky šetrná flotila se pak může stát dokonalým partnerem pro zpětný odběr zboží či materiálů určených k recyklaci.

Logistická platforma GAIA, kterou neustále vyvíjíme, je flexibilní a dokážeme se díky ní přesně přizpůsobit požadavkům každého klienta. Potřeba reverzní logistiky neustále roste a s DoDo získáte možnost se o celý logistický cyklus postarat najednou. To vše bez nákladného vytváření vlastních nástrojů či flotily. V oblasti e-commerce jsme experti a postaráme se o to, aby naše logistické know-how maximálně zefektivnilo kompletní cestu vašeho produktu.

DODO BLOG

Doporučujeme další články

Zavřít