Poznejte hlavní překážky optimalizace poslední míle
Raketový vzestup e-commerce v posledních letech a zvyšující se očekávání zákazníků znamenají velký tlak na co nejlepší zvládnutí poslední míle v logistice. Jaké překážky zásilku na cestě od obchodníka až ke spokojenému zákazníkovi zpravidla čekají?
Poslední mílí se myslí překonání konečného úseku cesty, kdy je zboží dodáno přímo klientovi. Jedná se o nejvíce nákladnou a nejnáročnější část celého logistického řetězce Nedokonalé zvládnutí poslední míle může vyústit v nespokojenost zákazníků a ztrátu zisku. Nemalá část negativních recenzí produktů na internetu se týká jejich dodávky, doby dodání a stavu při předání. Dle studie společnosti Perfect Crowd z roku 2020 jsou dlouhé dodací lhůty pro 61 % nakupujících důvodem k tomu, aby opustili nákupní košík. Studie navíc potvrzuje, že nedostatečnou kvalitu doručení vnímají zákazníci vždy jako nedostatek e-shopu bez ohledu na to, kde ve skutečnosti došlo k pochybení.
Rozhodnutí mezi vlastní dopravou a outsourcingem v podobě profesionálů má zásadní dopad na to, jak se vašemu podnikání bude dařit. Český zákazník přestává vnímat cenu jako nejdůležitější parametr nákupu, naopak je pro něj důležitý celkový pozitivní zážitek z nákupu včetně dodání zboží.
Neoptimalizovaná poslední míle se nevyplácí
Proč je vlastně logistika poslední míle tak náročná? Mezi hlavní důvody patří větší komplexnost trasy a vysoké nároky dnešních zákazníků. Doby, kdy každý očekával, že mu zboží přijde v neupřesněnou dobu během následujících týdnů, už jsou dávno pryč. Samozřejmostí je doručení do druhého dne, nastupujícím trendem pak same day delivery neboli doručení v den objednání.
Velmi významnou roli hraje také informovanost zákazníků. Nedostatek kontroly v našem životě způsobuje stres. Pokud tedy zákazníkům podáte přesné a rychlé informace o jejich objednávce (které samozřejmě odpovídají realitě), zamezíte u nich zbytečnému stresu, zvýšíte jejich komfort a znásobíte jejich loajalitu vůči vaší značce.
Opak je samozřejmě také pravdou. Zboží doručené pozdě nebo ve špatném stavu může mít nedozírné následky pro vaši firmu. Dle avizované studie Perfect Crowd celých 58 % zákazníků nechce na zásilku zbytečně čekat. Pro 66 % zákazníků je důležitá možnost volby času doručení. Jinými slovy kvalitní poslední míle představuje konkurenční výhodu, o kterou se snaží všechny e-commerce firmy v této nesmírně náročné oblasti byznysu.
Kde zvyšovat efektivitu poslední míle?
Podívejte se na základní výčet bodů, kterým se budeme detailně věnovat v dalších článcích u nás na blogu. Pro začátek však dává smysl si jednotlivé oblasti představit. Při rychlosti přesunu nákupů z kamenných obchodů do onlinu snadno přehlédnete řadu překážek efektivity.
Nedostatečná flotila
Poslední míle není o naložení různého zboží do kamionu/nákladního vlaku/lodi a převozu do transportního hubu. Každý i sebemenší balíček má jiné místo doručení a jiné podmínky přepravy. S poddimenzovanou flotilou hrozí, že kurýři nebudou stíhat. Bohužel mnoho začínajících firem si stále myslí, že 1 či 2 auta stačí k pokrytí všech dodávek. Ve skutečnosti je pak dokáže paralizovat i menší počet objednávek na stejnou hodinu, které jsou na opačném konci města. Zvládnout bezchybně peak time (lidově řečeno špičku) napříč segmenty od rozvozu hotových jídel po rozvoz nákupů potravin vyžaduje dostatečnou kapacitu a znalost dat.
Špatně naplánované trasy
Pohyb ve městě vyžaduje dokonalou znalost ulic a překážek na cestě k zákazníkovi. Každý semafor či přechod ukrajuje důležité sekundy, které se postupně nasčítají v minuty až hodiny. Bez dobře naplánované trasy a využívání reálných dat z provozu se logistika poslední míle rychle promění v chaos, velké množství nespokojených zákazníků a v neposlední řadě zdroj znečištění životního prostředí. Každý ujetý kilometr navíc vyprodukuje další emise CO2.
Vyšší než očekávané náklady
Jak už jsme si řekli, logistika poslední míle je nákladná. Z celkové ceny přepravy zboží může poslední míle stát až 53 %. U špatně zvládnuté logistiky je k nákladům nutné také připočíst ztracený čas, peníze kvůli řešení požadavků nespokojených zákazníků (např. vracení a reklamace zboží) a náklady na akvizici zákazníka, který již znovu nenakoupí.
Nedostatečná informovanost zákazníků
Studie Perfect Crowd uvádí, že průběžné updaty o stavu dodání objednávky chce dostávat 71 % zákazníků. Zákazník vyžaduje informace po celou dobu, což je z pohledu běžného e-shopu nesplnitelný požadavek. S informačním systémem logistického partnera jako DoDo je to však hračka, protože informace o pohybu všech objednávek máme k dispozici v reálném čase.
Klíčem je optimalizace cesty k zákazníkovi
Optimalizování trasy k zákazníkovi je nejdůležitějším aspektem poslední míle. Čím méně optimální trasa, tím více bude kurýr ztrácet čas na cestě a mezi jednotlivými dodávkami. V případě, že si pod optimalizací trasy představujete pár chvil strávených nad mapou, tak vás musíme zklamat. V dnešní době, kdy zákazníci očekávají přesné doručení a často same day delivery, musí být výběr trasy založen na zevrubné analýze dat. Tu nelze dělat někde v Excelu. Najít nejrychlejší cestu k zákazníkovi a dokonce předvídat problémy vyžaduje sofistikované řešení a zapojení moderních technologií, jako je například strojové učení. Samostatnou kapitolou je management zaměstnanců a fleetu, kdy je třeba hlídat stav každého jednotlivého vozu.
Dobrý partner vám ušetří peníze i námahu
Vývoj logistické platformy či budování flotily zkušených kurýrů představují dlouhodobé a náročné úkoly. Z hlediska nákladů je mnohem rozumnějším řešením najít si spolehlivého partnera, který logistiku poslední míle vyřeší za vás. Každá firma má svoje silné stránky. Vyplatí se proto raději maximum úsilí směřovat do zvyšování kvality produktu než do řešení extrémně složitých logistických problémů. DoDo řeší poslední míli za vás bez ohledu na to, zdali jste e-shop s oblečením, pobočka rychlého občerstvení či prodejna potravin.
- Flotilu 600+ aut a 1200+ vyškolených kurýrů, kteří se stanou příkladnými ambasadory vaší značky
- Kompletní řešení poslední míle
- Flexibilitu a transparentnost včetně analytiky a reportingu
- Know-how a marketingovou podporu
DoDo eliminuje úskalí poslední míle a zvyšuje loajalitu vašich zákazníků. Podívejte se na případové studie a ozvěte se nám ještě dnes, pokud chcete vyřešit poslední míli jednou provždy.