09/05/2024

Než se balíček vydá na poslední míli 

Pro zákazníka je naše služba jednoduchá: převezmeme balík či nákup potravin ve skladu, naložíme do auta a odvezeme k němu. Než se však zásilky vydají na cestu, čeká je spousta nástrah, především těch datových. Pojďte se s námi podívat, co vše se musí stát, než doručíme vaše zásilky koncovému zákazníkovi, a jak nám v bezproblémovém doručení pomáhá spolupráce s vašimi týmy i pokročilé technologie. 

Návrh řešení logistiky poslední míle 

Jako každá cesta začíná i ta naše nad mapou. Poté, co si ujasníme vaši představu o podobě a možnostech samotné služby, začneme pracovat na návrhu vhodných řešení logistiky poslední míle pro váš e-shop. Pomocí pokročilých technologií modelujeme simulaci scénářů rozvozu v daných městech. Primární roli hraje umístění pick-up pointů (vaše sklady, darkstory, prodejny) a rozvozová oblast. Zde naplánujeme v predikovaných doručovacích oknech pravděpodobné trasy souběžně s rozdělením do jednotlivých městských částí, tzv. zón. Tím se ujistíme, že obsloužíme maximum vašich zákazníků při současném maximálním vytížení automobilů i kurýrů. Šetříme tak náklady i životní prostředí. 

Jak nastavení logistiky poslední míle probíhá v praxi, můžete zjistit v případové studii Billa

Predikce poptávky a alokace kapacit

Jakmile víme, kam budeme zavážet, přichází na řadu další technologie – prediktor objednávek. K předpokládané poptávce koncových zákazníků přiřadíme optimální kapacity kurýrů a vozů, abyste měli jistotu, že ani ve špičce nebude docházet ke zdržením.  Pak nezbývá než nabídnout vašim zákazníkům časové sloty pro doručení zásilky. Jejich délka začíná už na 30 minutách. 

Objednávka a předání dat 

Objednávky se hromadí, požadavky na doručení jsou dané, můžeme začít připravovat konkrétní rozvozy. Data si díky integraci s vaším e-shopem převezmeme v reálném čase a zpracujeme pro naše potřeby. 

Klíčová je pro nás identifikace objednávky (adresa či GPS) a zvolený čas doručení (slot). Díky nim zákazníka zařadíme místopisně i časově a dokážeme tak optimalizovat rozvozové trasy. Dále určitě potřebujeme jméno a kontakt na vašeho zákazníka, abychom se s ním mohli spojit. 

Při výpočtu závozů však dokážeme pracovat s větším množstvím informací. Můžeme tak zohlednit například to, jak těžká či rozměrná je objednávka, což značí, jak dlouho bude trvat vykládka u zákazníka. Podobně umíme pracovat s informací, že váš zákazník bydlí v 5. patře bez výtahu.  Při sběru informací záleží především na vás a UI vašeho e-shopu. Pro nás platí, že čím více dat máme, tím lépe dokážeme vaše zákazníky obsloužit, ale nebudeme vás nutit do sběru dat, která pro vás nedávají smysl. 

Co však rozhodně uvítáme, je integrace extra dat, která sice nemají vliv na plánování tras, ale jsou důležitá pro kurýra. Jde například o doručování zboží pro osoby starší 18 let či označení křehkých položek. 

Zaslání požadavku do skladu 

Jakmile máme naplánované trasy, nastává vhodná chvíle na předání požadavku do skladu na vyskladnění s informací o požadovaném času vyzvednutí. Ve stanovený čas jsou naši kurýři u vás, převezmou zboží a vydají se za zákazníky. Ve chvíli, kdy převezmeme nákup či balíček, posíláme koncovému zákazníkovi SMS s odkazem na sledování kurýra na mapě. Váš zákazník tak má jasný přehled o tom, jestli může zásilku čekat spíš na začátku, nebo na konci časového slotu, což je velmi oblíbená funkce.  

Posledním krokem je pak předání zásilky zákazníkovi. Standardně doručujeme za druhé dveře, u zboží typu elektro nabízíme i základní instalaci či odvoz starého spotřebiče. Spolehnout se přitom můžete na profesionální a školené kurýry. Ti mají samozřejmě potravinářské průkazy a jsou vybaveni platebními terminály pro pohodlnou platbu dobírky. Všechny zásilky jsou také pojištěné. Díky všem těmto službám přispíváme k lepší zákaznické zkušenosti vašeho e-shopu. Tu podporuje i fakt, že dlouhodobě doručujeme ve vybraném slotu 92 % všech objednávek. 

Jak vidíte, pro úspěšné doručení objednávky je třeba úzké spolupráce obou firem. Na základě zpětné vazby od našich klientů i koncových zákazníků však víme, že veškerá práce na přípravě logistických procesů a datové integraci se rychle vrátí v podobě většího počtu objednávek, retenci zákazníků i zvýšení jejich spokojenosti s nákupem na vašem e-shopu. 

Chcete i vy více spokojenějších zákazníků a bezstarostnou logistiku poslední míle? Ozvěte se, rádi s vámi probereme možnosti