Konec roku a rozvoz potravin – konkurenční výhodou mohou být kurýři
Vánoční nákupy jsou v plném proudu a dvojnásob to platí hlavně pro segment potravin. Potraviny nebo prostředky na úklid domácnosti tak letos možná překonají čísla z předchozích let. Co je pro rozvoz potravin důležité a co nepodceňovat?
Vánoční svátky většina lidí miluje, pro obchodníky to ale znamená pracovat ještě usilovněji než většinu roku. Často je toto období v e-commerce spojováno s vyšším stresem a mírou obav, zda vše bude fungovat tak, jak má, bude dostatek zboží na skladě a dopravce zvládne doručit zásilky včas. Na sklonku roku se doručují ve velkém především potraviny.
Stále více Čechů objednává potraviny online
V průběhu prosince dopravci rozvážejí nejen dárky pod stromeček, ale také potraviny. Stále víc českých domácností nakupuje potraviny online a právě tady je zcela zásadní včasné odeslání balíku či tašek s nákupem a jejich kompletní doručení. Kromě klasických potravin, které by o svátcích neměly chybět na prostřeném stole, objednávají zákazníci přes internet i speciální potraviny. Nejvíc lidí pak objednává jídlo a pití především ve velkých městech, v tomto ohledu vede Praha. Zákazníci počítají s doručením balíku do 24 hodin nebo expres doručením potravin v rozmezí 90 minut.
Tip! Doručujte potraviny s námi. Služba rozvoz potravin je vhodná pro všechny obchody, ve kterých mají zákazníci možnost nakoupit online s dovozem domů.
Rozvoz potravin není jen výsadou velkých měst
Ačkoli si obyvatelé měst, jako jsou Brno nebo Praha, již zvykli na pohodlí expresního doručení potravin, e-grocery služby dnes pokrývají mnohem širší území. Například Tesco doručuje po celé republice, stejně jako Košík, zatímco Billa se specializuje na Prahu a Albert na Brno. Díky těmto službám mohou zákazníci ušetřit čas a vyhnout se tlačenici v supermarketech, což oceňují lidé z měst i menších lokalit.
Logistiku během zimy nepodceňujte a raději mějte rezervní auta i kurýry
Kromě toho, že váš web musí během špičky zvládnout velký nápor uživatelů, je rovněž důležité, abyste podchytili logistiku. Zákazníci by rozhodně neměli pocítit rozdíl oproti jiným částem roku a objednání přepravy by pro ně mělo být snadné. Je třeba navýšit počet kurýrů i vozidel kvůli doručování zásilek, a to až o 30 %. Počítejte také s tím, že situaci může navíc zkomplikovat i počasí. Sníh, déšť nebo námraza mohou způsobit, že některá auta nemusejí vůbec vyjet nebo se „zaseknou“. I proto je lepší mít v záloze rezervní auta a kurýry.
V logistice jde o doručení včas i rozvoz zásilek, ve kterých nic nechybí
Na konci roku se částečně mění zákaznické chování. Lidé jsou ochotni přivřít oči, pokud se zásilka trošku zpozdí, víc jim záleží na tom, aby nemuseli řešit doručení zásilky, která přijde v nekompletním stavu. Pro spokojenost zákazníka je důležitá důkladná kontrola zásilek při výdeji ze skladu a také v momentě, kdy nákup kurýr předává zákazníkovi. Nezapomínejte ani na to, že zákazníci by měli mít možnost výběru časového slotu, ve kterém jim kurýr zásilku doručí, stejně tak je pro ně důležité, aby věděli, kde se jejich zásilka zrovna nachází.
Na kurýrovi záleží. Je jediným článkem, který vytváří dojem na zákazníka
Nepodceňujte ani profesionalitu kurýra. Právě ten totiž hraje velkou roli ve finálním hodnocení spokojenosti s nákupem. Většinou je to jediná osoba, kterou zákazník uvidí a se kterou bude komunikovat při přebírání zásilky, může v něm zanechat dobrý, nebo naopak špatný dojem. Kurýr by měl být profesionál, který zásilku doručí vždy s úsměvem a pro zákazníka udělá maximum.
Náš vlastní systém dělá last mile delivery jednodušším
Vyvinuli jsme vlastní systém, díky němuž je doručení poslední míle neboli last mile delivery ještě efektivnější. Náš systém GAIA má široké spektrum využití. Zákazníci si tak mohou vybrat z různých časových oken. GAIA zpracuje data z objednávky, vyhodnotí kapacity a pomáhá organizovat rozvozy. Podle časového rozvrhu trasy zvládne naplánovat přípravu zboží ze skladu, využijí ji i kurýři a přínosem je rovněž pro zákazníky, kteří mohou sledovat pohyb své objednávky v reálném čase a zjistit předpokládanou dobu doručení.
Tip! Přečtěte si víc o naší chytré platformě GAIA pro efektivní last mile logistiku.
Při dodržení těchto opatření by mělo být možné úspěšně zvládnout výzvy přicházející s nárůstem objednávek během adventu i po Vánocích.