Jak zvládnout nápor objednávek během Black Friday a neztratit hlavu
Black Friday je skvělou příležitostí ke zvýšení prodejů, zvládnout rapidní nárůst objednávek však není lehké. Úspěch vašeho e-shopu závisí především na tom, jak dobře připravíte svou logistiku. Na co se zaměřit, abyste vše zvládli ke spokojenosti své i zákazníků?
Než se podíváme na logistiku, pojďme ještě shrnout přípravné fáze, abyste zajistili, že zákazníci opravdu nakoupí a kurýrům tak bude co předávat.
Zkuste odhadnout nárůst poptávky
Projděte si údaje o prodeji z předchozího roku a najděte vzorce v chování vašich zákazníků. Dále zohledněte změny v nabídce produktů, akční zboží a aktuální trendy na základě informací od dodavatelů. Tyto informace vám pomohou předpovědět, o které produkty bude nejspíš největší zájem a v jakém čase.
Zkontrolujte funkčnost webu
Nic nemůže zničit vaši důvěryhodnost a vztahy se zákazníky rychleji než špatně fungující web. Ujistěte se, že vaše webové stránky zvládnou výrazný nárůst návštěvnosti, aniž by došlo k jejich zpomalení nebo pádu. Spojte se se svým dodavatelem DevOps a požádejte o navýšení infrastruktury a pokud je to možné, o testování zátěže.
Optimalizujte web
Kromě technického zajištění webu se zaměřte i na frontend. Zkontrolujte dobu načítání a vyřešte případné prodlevy. Otestujte, že proces objednávky i placení je jednoduchý a funkční a že se zákazníci neztratí v navigaci. Tyto drobnosti často rozhodují o tom, jestli zákazník opustí košík nebo ne. A nezapomínejte na mobilní verzi webu.
Připravte tým na nápor
Spousta zákazníků na váš e-shop narazí během Black Friday poprvé a první dojem je jen jeden. Promluvte proto se svým týmem na skladě i zákaznické podpoře a zvažte, zda nepřijmout brigádníky. Důležité je, aby všichni rozuměli, proč Black Friday děláte a co to znamená pro jejich práci.
Připravte také pohotovostní plány pro případ možných krizových situací – nedostatek skladových zásob, zpoždění objednávky či technické potíže. Rychlost je zde klíčová, namotivujte proto helpdesk, aby odpovídal rychle a přátelsky napříč kanály.
Nastavte možnosti dopravy a logistiky poslední míle
Je něco děsivějšího, než opuštěné košíky? Věřte, že k úspěchu vám může pomoci i volba a rychlost dopravy. Podle průzkumu z letošního roku kvůli pomalému doručení opustí košík 37 % nakupujících. Více možností dopravy tak přináší zákazníkům větší flexibilitu a vám konkurenční výhodu.
Doručení v časových slotech
Zefektivnit celý proces logistiky během velkého náporu objednávek vám může pomoci doručování v časových intervalech. Tím, že zákazníci mají možnost zvolit si preferovaný čas dodání, můžete výrazně snížit pravděpodobnost neúspěšného nebo zmeškaného doručení. To znamená úsporu nákladů pro vás a zvýšení celkové spokojenosti zákazníků. Zatímco dříve byla nabídka doručení v konkrétních časových oknech spíše výjimečným nadstandardem, dnes se jedná o službu, která je důležitá pro více než polovinu Čechů (52 %).
Dynamická cenotvorba
Dalším z nástrojů, který vám může pomoci zrychlit doručení a snížit cenu dopravy pro zákazníky, je koncept dynamické cenotvorby. V DODO e-shopům nabízíme možnost upravovat cenu dopravy v reálném čase pomocí sofistikovaných algoritmů podle různých faktorů, jako je poptávka, denní doba či lokace zákazníka. Tím spolu s e-shopem umožňujeme zákazníkům nechat si zboží doručit ve stejný den za atraktivnější cenu. Zároveň díky dynamickým cenám rozprostíráme objednávky do celého dne, což mimo jiné snižuje nápor na sklad i na kurýry během rozvozových špiček.
Zjednodušte vrácení zboží
Více objednávek znamená bohužel i více vratek. Lidé jednak nakupují impulzivně, jednak mohou pořídit stejné zboží ve více velikostech, aby jim jejich vysněný kousek neutekl. Buďte proto připraveni na to, že se k vám bude část zboží vracet. Pro zákazníky by však proces vrácení měl být co nejjednodušší. Základem jsou jasné pokyny. Přibalte je ke zboží nebo pošlete automaticky e-mailem spolu s fakturou. Vyvěsit na web formulář k vyplnění však nemusí být ta správná cesta, protože ne všichni mají doma tiskárnu. Pokud chcete jít zákazníkům víc naproti, pošlete rovnou předtištěné štítky, QR kód nebo nabídněte vyzvednutí vratky doma. Pozitivní zákaznickou zkušenost můžete podpořit i díky vrácení zboží zdarma nebo delší lhůtě na zaslání zboží zpět.
I Black Friday je o dlouhodobosti
Black Friday není jen o tržbách, je to zároveň příležitost k vybudování dlouhodobých vztahů se zákazníky. Pokud se zaměříte na zjednodušení procesu nákupu, doručení i vrácení zboží, můžete jednorázové nakupující proměnit v loajální zákaznickou bázi.
Chcete zvládnout doručování během Black Friday či Vánoc na jedničku? Kontaktujte nás, rádi vám pomůžeme s nastavením logistiky poslední míle.