29/09/2022

GAIA: Data-driven platforma pro efektivní last-mile logistiku 

Data-driven logistická platforma GAIA je náš vlastní in-house vyvinutý systém, díky němuž DODO dosahuje tak vysoké efektivity v rámci městské logistiky. Obsahuje spoustu užitečných funkcí nejen pro samotný rozvoz a pomocí automatizace v procesu minimalizuje chybový lidský faktor. Co všechno umí a jak to vypadá s dalším vývojem? 

Systém, který využije celá firma 

GAIA je souhrnný název pro několik softwarů spojených v jeden komplexní systém – logistickou platformu řízenou daty, která najde své využití napříč celou firmou. Primárně je určena pro plánování a organizaci logistiky, ale umí toho mnohem víc. Skládá se z několika aplikací: 

  1. Hlavní administrace GAIA obsahuje systémy nezbytné pro logistický provoz a kapacitní plánování tras. Kromě dispečinku ji využije také backoffice, například HR, oddělení fleetu nebo financí. 
  1. Kurýrní aplikaci používají kurýři při rozvozech. Vidí v ní, co, kdy a kam mají doručit, a zadávají do ní informace o stavu doručování každé zásilky v reálném čase. 
  1. Pickovací aplikace slouží k organizaci nakládek. Operuje s obsahem objednávek a podle časového rozvrhu tras plánuje vychystávání zboží ze skladu. 
  1. Kronos je administrace časových oken pro zákazníky. Automaticky zpracovává data z objednávek, vyhodnocuje naše kapacity a pomáhá organizovat rozvozy. 
  1. Order tracking umožňuje zákazníkům sledovat pohyb jejich objednávky. V reálném čase vyhodnocuje data od kurýrů a aktualizuje informace o předpokládaném čase doručení. 
  1. Customer portal je určený primárně pro naše partnery, kteří se nepřipojují přes své API (Application Programming Interface). Mohou v něm například zadávat a spravovat objednávky nebo získat reporty z rozvozů. 

GAIA aktuálně umí… 

Systém pracuje na základě dat přímo z provozu a využívá maximální automatizace. Automaticky vytváří trasy z objednávek a přiřazuje je volným kurýrům, kontroluje kvalitu doručování a reportuje nám. Zpracovává informace z jednotlivých cest a učí se s každou další doručenou objednávkou – vyhodnocuje obvyklý stav provozu na komunikacích v daných lokalitách a na základě prediktivních modelů optimalizuje trasy. 

Co všechno tedy GAIA zvládne? 

  • Automaticky přijímá objednávky skrze Customer portal nebo API klientů. 
  • Plánuje směny, přiřazuje do nich objednávky do směn a z objednávek vytváří trasy, které můžeme sledovat na mapě. 
  • Prostřednictvím pickovací aplikace umožňuje efektivně řídit vychystávání zboží. 
  • Organizuje časové sloty pro doručování podle potřeb klienta. 
  • Má dokonalý přehled o průběhu doručování. 
  • Spravuje všechny typy plateb – hotovost, stravenky i platby kartou. 
  • Monitoruje peněženky kurýrů a při dosažení limitu je navede ke vkladomatu. Žádný kurýr tak nemusí převážet nebezpečně velké částky, což by ho vystavovalo zbytečnému riziku. 
  • Kontroluje kvalitu doručování – sleduje výkonnost kurýrů a počítá jejich skóre při dosahování vytyčených cílů. 
  • Eviduje a spravuje vozový park. 
  • Zaznamenává nehody. 
  • Vytváří reporty financí, objednávek, směn a podobně. 

Na vývoji neustále pracujeme 

V tuto chvíli má naše DEV oddělení bezmála 70 členů. Protože jsme technologicky zaměřená firma a data jsou pro nás základ, potřebujeme platformu GAIA neustále vylepšovat – jedině tak dosáhneme svého cíle, tedy maximální efektivity městské logistiky. Do dalších let proto plánujeme rozšířit tým developmentu až na počet přesahující 200. 

24/7 technická podpora 

Plně funkční GAIA je pro nás i naše partnery naprostá nezbytnost a naši vývojáři dělají vše proto, aby technickým potížím předešli. I ten nejlepší systém však může zavrávorat, proto u nás funguje 24/7 technická podpora, která případné provoz ohrožující problémy bezodkladně vyřeší. 

Quo vadis, GAIA? / Co bude dál? 

Pracujeme na dalším zvyšování míry automatizace v rámci logistického provozu, ladíme proces automatického učení a připravujeme systém i pro potenciální výrazné zapojení elektrovozidel. Pokračujeme v rozvoji klíčového konceptu zónové logistiky, který zajišťuje vyšší efektivitu a větší udržitelnost městské logistiky. Průběžně vylepšujeme reporting a možnosti vizualizace dat pro naše klienty nebo platformu pro školení kurýrů a pracujeme i na dalších funkcích, které významně usnadní a urychlí procesy (Shift Marketplace, Cross-docking, Advertising space management, IoT monitoring či Automatic billing). Jednou z našich priorit je také maximální podpora rozvoje franšízového modelu DODO Partner, s čímž souvisí i patřičná evoluce systému GAIA.