E-commerce: Balte a posílejte zásilky udržitelně
Firmy, které dodávají zboží zákazníkům, by měly přemýšlet o obalech, které používají, a přejít k ekologičtějším a udržitelnějším alternativám. V době, kdy všichni hledáme způsoby, jak snížit uhlíkovou stopu, může ekologické balení výrazně pomoct.
Možná se ptáte, proč začít balit objednávky pro zákazníky do udržitelných materiálů a proč byste vůbec měli něco takového řešit. Důvodů je hned několik a představíme si je v článku. Udržitelnější firmou se můžete stát už tím, že omezíte velikost zásilek nebo upřednostníte recyklované materiály.
Plastům se raději při balení zásilek vyhněte
Používání ekologických materiálů pro balení zásilek pomáhá minimalizovat negativní dopady na životní prostředí. Většina plastů je odolná vůči rozkladu, což vede ke znečišťování půdy, oceánu i dalších vodních zdrojů. Jejich výroba vyžaduje velké množství fosilních paliv, což přispívá k emisím skleníkových plynů a tím i ke globálnímu oteplování. Plasty nelze efektivně recyklovat a jejich počet stále narůstá. Navíc se rozpadají na mikročástice, které se dostávají do potravinového řetězce. Končí v žaludcích zvířat a následně i lidí, kde mohou mít negativní dopad na zdraví.
Ekologičtějším balením i rozvozem zásilek získáte konkurenční výhodu
O této problematice se mluví mezi veřejností čím dál víc a chytré firmy na to adekvátně reagují. Česko se považuje za e-shopovou velmoc. Na počet obyvatel se pyšníme nejvyšším počtem e-shopů v Evropě. Důvodů pro používání ekologických materiálů je tak hned několik.
- Odpovědnost vůči životnímu prostředí: V Česku se ročně vyprodukují tuny jednorázových obalů. Firmy mají prostřednictvím ekologičtějšího balení a rozvozů šanci číslo snížit.
- Zákaznická poptávka: Stále více lidí vyhledává produkty od firem, které projevují odpovědnost v oblasti životního prostředí. Přechod na ekologicky balené zásilky pro vás může představovat konkurenční výhodu. Posílíte pozitivní obraz svojí značky a zákazníci k vám mohou získat větší sympatie a podporovat vás.
- Regulace: Některé země zavádí přísnější normy a regulace, které se týkají minimalizace odpadu nebo přímo snižování emisí skleníkových plynů.
- Snížení nákladů: Některé ekologické obalové materiály se vyrábí z recyklovaných materiálů. V dlouhodobém horizontu snížíte náklady firmy spojené s obnovou materiálů a nakládáním s odpadem.
Co je skutečně ekologický obalový materiál může být těžké poznat
Slovo ekologický je obecným termínem, který se používá pro všechny druhy obalů, které jsou nějak šetrnější k životnímu prostředí. Materiály mohou být ekologické proto, že byly vyrobeny způsobem, který je šetrnější k životnímu prostředí, ale také proto, že se tento obal dá recyklovat. Udržitelný materiál je pak takový, který je biologicky rozložitelný nebo obnovitelný. Sem spadají i určité druhy plastů, jako je PET nebo HDPE. Mohou být však recyklované pouze několikrát a pak se musí spálit nebo odvézt na skládku. Nejedná se tudíž o skutečně udržitelný materiál. Vyznat se tedy v tom, jaký obalový materiál používat, může být náročné a stejně tak jedno řešení není vhodné pro všechny e-shopy.
Tip! Přečtěte si, kterým klientům jsme pomohli s efektivním rozvozem zásilek.
Co můžete udělat pro ekologičtěji balené materiály a jejich rozvoz?
- Neposílejte vzduch: Velké bedny, ve kterých je malé zboží, nedávají smysl. Použijete víc materiálu, než je potřeba. Problém pak nastává i při odeslání balíku. Do přepravních aut se nevejde tolik zásilek a auto musí vyjet vícekrát.
- Nepoužívejte zbytečně moc výplně: V konečném důsledku vám poděkuje nejenom příroda, ale také zákazníci, kteří nechtějí mít po doručení balíku víc odpadu, než je nutné.
- Opakovaně využívejte obaly: Doporučte zákazníkům, aby obaly použili opakovaně např. i ve zpětné zásilce, pokud by došlo k vrácení nebo reklamaci. Chovejte se stejně.
- Používejte alternativní materiály: Může to být například vlnitá lepenka, papír, skartovaný papír, obalový materiál z druhé ruky. Ten získáte například od dodavatelů. Prázdné krabice a jiné materiály nemusí končit v tříděném odpadu, ale dají se využít znovu. V konečném důsledku to pro vás může být nejlevnější řešení. Že tento způsob balení zákazníci nepochopí, se nemusíte bát. Stačí jen vaši volbu dobře komunikovat směrem k zákazníkům. To můžete udělat na blogu, sociálních sítích nebo na webových stránkách e-shopu.
Tip! Chtěli byste nabídnout možnost doručení zásilek ve stejný den? Službu nabízíme pro všechny segmenty e-commerce.
Logistika a doručení zásilek udržitelněji
Jeden z pozitivních kroků směrem k zelenější planetě je balení do udržitelnějších materiálů. Tím druhým je pak samotná logistika. V rámci celého logistického řetězce se vyprodukuje nejvíc emisí v doručování poslední míle. To negativně ovlivňuje život ve městech. V DODO usilujeme o maximální efektivitu v rozvozu zásilek, ať už jde o expresní doručení, doručení ve stejný den, nebo do dalšího dne, a díky moderní technologii a vyhodnocování dat nemáme v ulicích víc vozidel, než je nutné a jsou optimálně zaplněná. Pružně reagujeme úpravou logistických kapacit mezi vlastní flotilu, franšízanty a externí partnery, takže se rychle přizpůsobíme měnící se poptávce a nezatěžujeme zbytečně dopravu.
Tip! Přečtěte si víc o udržitelné dopravě, kterou realizujeme v DODO. Kontaktujte nás a my vám navrhneme nejlepší řešení pro váš byznys.
Volbou ekologických obalů můžete přispět k čistšímu, zelenějšímu světu, snižovat množství odpadu odesílaného na skládky a mikroplastů, které pronikají do půdy. Pokud si nejste jisti, jak zásilky balit, na trhu najdete několik firem, které vám ve vašem konkrétním případě pomohou.