05/03/2024

Case study: Jak jsme s Billou stavěli logistiku jejich nového e-shopu 

Dovoz potravin do 3 hodin od objednání, vysoká kvalita čerstvého ovoce a zeleniny a garance zachování teplotního řetězce chlazených i mražených potravin. Na to se mohou spolehnout zákazníci společnosti Billa, kteří si objednají potraviny online. Spuštění e-shopu a zavedení rozvozu potravin si z naší strany vyžádalo komplexní poradenství v oblasti logistiky, skladování i zákaznické zkušenosti. 

Po Rakousku a Německu přišla řada také na Česko. Společnost Billa zde chtěla upevnit své postavení na trhu a zavést vlastní e-shop. Požadavek byl jasný: dovážet rychle, spolehlivě a s dodržením všech standardů pro přepravu potravin. To vše s účelem nastavit hned od začátku vysokou laťku služeb, která povede k pozitivní zákaznické zkušenosti. 

Billa se na DODO obrátila díky zkušenostem s rozvozem potravin a referencím od největších hráčů na trhu v Evropě. Naším úkolem bylo se postarat o to, aby už v pilotním provozu vše fungovalo na maximum. A protože se stavělo tzv. na zelené louce, naše expertíza na logistiku poslední míle přišla víc než vhod.

Nastavení rozvozu potravin od píky

Hned na začátku spolupráce bylo jasné, že naše úloha nebude jen v „klasickém napojení na systémy a odladění procesů“. Pro Billu jsme pomáhali nastavit také velkou část logiky ve skladu a částečně i workflow na e-shopu. Díky zkušenostem z předchozích projektů jsme na webu pomohli například nastavit služby pro zákazníky jako platební metody či délku časových oken.

Následně jsme připravili celé nastavení logistiky rozvozu pro nový e-shop s potravinami:

  • Na zakladě simulacií prediktivních dat naši datoví analytici definovali vhodné zóny rozvozů, abychom obsloužili co nejvíce zákazníků a zároveň maximálně zefektivnily rozvozové trasy a tím šetřili náklady i životní prostředí.  
  • Společně jsme nastavili řadu procesů. Jedním z nich byl proces přípravy objednávek. Ten jsme optimalizovali tak, aby vyhovoval Bille při jejich procesech ve skladu, ale také nám při nakládce a značení objednávek. 
  • Naše rozvozové kapacity jsme nastavili tak, abychom snížili náklady na každou jednotlivou objednávku. 
  • Navrhli jsme typ rozvozových automobilů, a to na základě parametrů služby jako velikost tašek počet objednávek či počet nakládek. 
  • K Praze a Brnu jsme přidali Mladou Boleslav, která rozšířila okruh zákazníků a vzhledem ke skladu v Horních Počernicích byla logisticky výhodná.  

Vznikla tak strategická symbióza mezi DODO a Billou a silné obchodní partnerství. Oběma společnostem záleží na co nejlepší zákaznické zkušenosti nakupujících a s tímto cílem se všechny týmy na projektu podílely. 

Technická implementace: česko-rakouská spolupráce 

Na napojení našeho softwaru na systémy Billy se v DODO podílel šestičlenný tým. Ten úzce spolupracoval s IT týmem klienta v Rakousku, který měl na starosti vývoj e-shopu. Odladění všech eventualit trvalo několik měsíců, proces byl však závislý právě na vývoji e-shopu a byl tak odlišný od situace, kdy se napojujeme na již hotové řešení.  

Od začátku jsme řešili plnou integraci na náš vlastní systém GAIA, který řídí prakticky celý proces – plánuje trasy, rozdělení objednávek do jednotlivých aut a je napojen na aplikace kurýra. Stará se také o monitoring včetně zpětných analýz a sběr dat pro další optimalizaci logistiky. 

Fáze roll-outu: Veřejný i neveřejný pilotní provoz

Ještě než Billa zpřístupnila službu rozvozu potravin veřejnosti, podíleli se na pilotním provozu zaměstnanci Billy i DODO a jejich blízcí. Na začátku jsme rozváželi jen čtyřmi auty, od ledna 2023, po oficiálním spuštění e-shopu, počet aut i kurýrů narůstal. Na konci srpna 2023 jsme již do Brna, Prahy a Mladé Boleslavi rozváželi 20 auty a dodávali cca 400 nákupů denně. 

Budoucnost spolupráce DODO a Billy: pokrytí dalších měst ČR

Testovací provoz dopadl na výbornou a můžeme se tak soustředit na další plány našeho zákazníka. Tím je mimo jiné do konce roku 2025 nabídnout nákup přes Billa e-shop zákazníkům po celém Česku. Těší nás, že budeme u toho.