5 chyb, které nechcete udělat během Black Friday
Co se povede o Black Friday a o Vánocích, se v e-commerce často nedožene za celý rok. Platí to o tržbách i o budování značky. Přečtěte si, čemu se v sezóně vyvarovat z hlediska logistiky. Doručení zboží totiž hraje podstatnou roli v tom, jestli se k vám zákazníci vrátí i po výprodejích.
1. Otevření více časových slotů než na kolik máte kapacitu
Nabídnout zákazníkům doručení v určitý čas je správný krok. Platí však, že méně je více. Než umožníte lidem vybírat z velkého množství časových oken, ujistěte se, že máte kapacitu na jejich obsluhu. Objednávky je třeba včas vychystat a pak doručit. Pokud toto nezvládnete, naberete zpoždění a zákazníky spíš naštvete.
Jak to vyřešit: Otevírejte nové časové sloty postupně a kontrolovaně.
Vyhnete se tak špatným recenzím, záplavě dotazů na zákaznické lince i poškození reputace.
2. Kurýr není profík
Doručovatel je možná jediný člověk, se kterým váš zákazník přijde do styku. Zkontrolujte proto, že se chová a vypadá jako profesionál a umí zacházet se všemi nástroji a aplikacemi. Stačí totiž maličkost a zákazník nabyde dojmu, že s nákupem u vás udělal chybu.
Jak to vyřešit: Proškolte pečlivě kurýry, a to i ty z řad brigádníků.
Čisté oblečení, milé chování i rychlé odbavení jen vylepšují dojem z vašeho e-shopu.
3. Nedostatečné zásoby
Co lidé budou nakupovat, se nedá určit se 100% jistotou, rozhodně však nemusíte umět věštit. Čas strávený predikcí se vám vrátí v podobě zvýšených tržeb a spokojených zákazníků.
Jak to vyřešit: Použijte analytické nástroje, vlastní data, makroekonomické údaje i Paretovo pravidlo.
Data o nákupech z loňského roku, trendy i makroekonomická situace vám napoví, co budou lidé nejspíš kupovat, a co tedy nakoupit do zásoby. Pomoci může i Paretovo pravidlo, podle kterého 80 % tržeb přichází z 20 % vaší produktové nabídky. Víte, které produkty to jsou?
4. Podcenění rozvozových kapacit
Zatímco zákazníci se radují a vesele přidávají další položku do nákupního košíku, vy s obavami koukáte na kapacitu dopravních prostředků, které máte vy nebo váš logistický partner k dispozici… Náhlé navýšení počtu objednávek může zmrazit vaši snahu o vyšší tržby, pokud si nezajistíte rezervní auta.
Jak to vyřešit: Štěstí přeje připraveným. Postarejte se o rezervní auta včas.
Zatímco normálně nám stačí 13 % rezervních automobilů, na konci roku zvyšujeme „zásobu“ až na 20 %.
5. Málo kapacity ve skladu
Objednávky se hrnou, ale tempo vyskladnění tomu neodpovídá, i když si hlídáte počet časových oken? Pokud neposílíte v sezóně sklad, nepomohou vám ani všichni kurýři světa.
Jak to vyřešit: Povolejte back-office
Brigádníky už jen tak neseženete, ale kancelářské týmy mohou naskočit. Kromě spokojených zákazníků stmelíte tým a namotivujete celou firmu zvládnout nápor.
Držíme palce se zvládnutím Black Friday a vánoční sezóny vašeho e-shopu. A pokud chcete přenechat starosti s doručením poslední míle odborníkům, ozvěte se. Rádi vám pomůžeme.