15/01/2025

Máte e-shop? Zjistěte, jak nakupují mileniálové a zoomeři

Dosud se společnosti soustředily především na mileniály, kteří i nadále představují nejvýznamnější kupní sílu. Nicméně zástupci generace Z, známí také jako „zoomeři“, je rychle dohánějí, a proto je nezbytné začít se zaměřovat i na ně. Jaké jsou klíčové rozdíly mezi těmito generacemi a jaké poznatky si z toho mohou odnést profesionálové v oblasti e-commerce?

Mileniálové si rádi čtou recenze. Aktivně je podporujte v zanechání komentáře

Mileniálové se nyní pohybují ve věku od 27 do 42 let a představují největší kupní sílu. Většina z nich už má stabilní práci, investuje do vlastního bydlení a mnoho z nich založilo rodinu. Pro firmy je proto velmi cenné rozumět jejich chování při online nákupech. Než se mileniálové rozhodnou pro nákup určitého produktu, chtějí se o něm dozvědět co nejvíc informací a vsázejí přitom na zkušenosti jiných uživatelů. Velká část mileniálů čte recenze a přikládá jim velkou váhu. Důležité je pro ně i doporučení od známých a rodiny. Firmy by proto rozhodně neměly podceňovat sílu recenzních webů a měly by zákazníky aktivně podporovat v zanechání zpětné vazby. 

Logistika: Rozhodovací proces spotřebitelů ovlivňuje i výběr dopravce

V rozhodovacím procesu hrají klíčovou roli i další faktory. Digitální domorodci preferují pohodlné a rychlé nákupy. Až 42 % zákazníků opouští webové stránky, pokud prodejce nabízí omezené možnosti dopravy nebo vyzvednutí zboží. Udržitelnost a sociální odpovědnost firem, včetně dopravců, mají také významný vliv. Spotřebitelé vítají možnost sledovat proces doručování zásilky a preferují nákupy u firem s minimálním dopadem na životní prostředí. Společnosti, které nabízejí různé možnosti dopravy a ekologické balení, si rozhodně získají pozornost zoomerů.

Tip! Chcete poslat zásilku? Udržitelnost je jedním z našich pilířů. Většina našich aut jezdí na CNG pohon a náklad v autech vždy pečlivě plánujeme.

Zaměřte svou pozornost na sociální sítě. Obě generace na nich tráví hodně času

Spotřebitelé mladší 27 let patří do generace Z. Jejich společným znakem je vysoká technická zdatnost a preference online nákupů. Podle HubSpot.com přibližně dvě třetiny zoomerů uvádějí, že je reklama na sociálních sítích ovlivňuje. Na rozdíl od mileniálů také více důvěřují doporučením od influencerů. Generace Z tráví značný čas na platformách, jako je Instagram, TikTok a YouTube, kde nejen komunikují s přáteli, ale také objevují a nakupují produkty. V tomto ohledu jsou aktivnější než kterákoli jiná generace. Na druhé straně mileniálové se také hojně pohybují na YouTube a Instagramu, ale na rozdíl od generace Z tráví více času na Facebooku, což dokazuje, že tato platforma rozhodně není mrtvá.

Pro firmy to znamená, že by se měly na sociální sítě zaměřit a investovat do reklamy nebo kvalitního obsahu. Vzhledem k tomu, že tyto platformy mají obrovský potenciál oslovit mladé spotřebitele, může se taková investice vyplatit. Obě skupiny také podle Statista.com častěji nakupují přes mobilní zařízení než přes počítač. Firmy by proto neměly podceňovat správné zobrazení svých stránek na mobilním zařízení. Špatné zobrazení nebo pomalé načítání stránky téměř jistě znamená, že uživatel odejde, aniž by nakoupil. Až 68 % zákazníků rovněž opouští webové stránky, jakmile nemůže najít hledaný produkt.

Uspokojit mileniály a zejména generaci Z není vůbec jednoduché. Na jedné straně kladou důraz na udržitelnost, na straně druhé preferují rychlé doručení zboží. Ideální je, když doručení zásilky proběhne do 24 hodin. Mnoho zákazníků je dokonce ochotno připlatit si za expresní doručení. Proto by během online nákupu měli mít možnost volby dopravy, včetně expresního doručení. Co to pro vás znamená, pokud se pohybujete v oblasti e-commerce? Kromě kvalitního marketingu na sociálních sítích neignorujte ani dostatečný výběr dopravy a možností platby.