Jak minimalizovat ztráty a reklamace při doručování zásilek?
Doručení poslední míle je nejnáročnější a nejnákladnější částí celé logistiky. To, zda proběhne v pořádku, má vliv na celkovou spokojenost zákazníků. Jak předcházet hlavním problémům, které mohou vyústit ve ztrátu zásilky nebo zákazníkovu reklamaci?
Logistika poslední míle je velmi náročná z hlediska finančních nákladů i možných komplikací. Zákazníci chtějí obdržet zboží co nejdříve po objednání a často volí expresní doručení zásilky, takže dostanou objednanou věc už do 2 hodin. Ale než balíček dorazí na konečnou adresu, stojí na cestě celá řada komplikací.
Poddimenzovaná flotila zvyšuje riziko zpoždění zásilky
Jedním z problémů může být málo aut a nedostatek kurýrů. Pokud začne objednávat hodně zákazníků najednou, může se stát, že nebudete stíhat, a to může celý váš byznys doslova poslat ke dnu. Zákazníci totiž problémy ohledně doručování balíků příliš neodpouštějí. Poslali jste balík pozdě a zákazník ho nedostal včas? Jeho loajalita k vaší společnosti strmě klesá. Někteří zákazníci mohou být s doručením nespokojeni natolik, že zboží vrátí. Navíc hrozí, že dostanete veřejné negativní hodnocení, a to odradí potenciální zákazníky.
Plánování tras na základě aktuálních dat je pro posílání balíků klíčové
Abyste neztráceli drahocenný čas, musíte znát každý kout města. Bez aktuálních dat z provozu se prakticky neobejdete. Jakákoli dopravní zácpa, objížďka nebo nehoda komplikuje přepravu zboží a vy nabíráte minuty navíc. Delší čas na cestě vás bude stát peníze za palivo, se kterým jste nepočítali. Prodloužení doby doručení pak může opět způsobit nespokojenost zákazníků a spolu s chaosem se zvyšuje také riziko ztráty zásilek a případných reklamací ze strany klientů.
Zákazníci mají rádi zásilky pod kontrolou, dejte jim tu možnost
Zákazníci rádi sledují stav zásilky. Chtějí vědět, kde přesně se jejich balíček nachází a kdy mají zásilku očekávat. Rádi si vybírají z časových slotů přesný čas doručení balíku. Každá zásilka má obvykle přiděleno unikátní sledovací číslo, pod nímž ji mohou zákazníci sledovat online. Sledování stavu zásilky přispívá k lepší transparentnosti a zároveň zvyšuje spokojenost zákazníků. Určitě se proto vyplatí vybírat dopravce nebo systém, který vašim zákazníkům tuto možnost poskytne.
Tip! Outsourcujte logistiku poslední míle prostřednictvím DODO.
Dejte doručení poslední míle řád díky aplikaci GAIA
Logistika musí mít řád a systém, jinak bude posílání balíků ke koncovému zákazníkovi jeden velký chaos. V DODO jsme vyvinuli data-driven logistickou platformu GAIA, která má celou řadu užitečných funkcí. Proč je v rámci doručování poslední míle užitečná?
- Obsahuje nezbytné systémy pro provoz logistiky a využívá maximální automatizace. Plánuje trasy, přiřazuje objednávky volným kurýrům, kontroluje kvalitu doručování a učí se s každou další doručenou objednávkou.
- Aplikaci používají kurýři přímo při rozvozech. Přesně vidí, co, kdy a kam mají doručit. Zároveň do aplikace zadávají informace o doručování zásilek v reálném čase. Zákazník tak může pohodlně monitorovat stav zásilky.
- Zákazníci si mohou vybrat z časových oken a nemusejí na zásilku čekat celý den.
Dobře organizovaná logistika má ještě jednu velkou výhodu a tou je udržitelnost. Naše aplikace optimálně plánuje využití kurýrů i vozů v terénu a počet doručovaných zásilek. Jednoduše řečeno: žádné auto nepojede poloprázdné. Tímto způsobem nejenže ušetříte za palivo, ale nebudete zbytečně zatěžovat ulice města emisemi CO2. Většina naší flotily jezdí na CNG.
Tip! Získejte víc informací o unikátní logistické platformě GAIA.
Budoucnost posílání balíků je v lepší technologii
Oblast e-commerce se neustále rozrůstá. Češi si totiž už zvykli na nakupování online, a to staví před logistiku poslední míle nejednu výzvu. V provozu se budou stále častěji objevovat elektromobily, elektrické skútry nebo kola. I díky nim se zlepší městské prostředí a omezí dopravní zácpy. Věříme, že efektivní logistika poslední míle není pouze klíčem k úspěšnému podnikání, ale také k udržitelnosti. Pomocí moderních technologií a plánování lze minimalizovat dopady na životní prostředí a přispět k udržitelnější budoucnosti.
Tip! Připojte se ke společnostem, které s DODO zajišťují svým zákazníkům bezchybné doručování.