Peter Menky (CCO) v rozhovoru pro Packaging Herald
Prosím stručné představení vaší společnosti, odkdy působíte na našem trhu, jaké činnosti vykonáváte? Jakými prostory, technologiemi disponujete?
DODO je logisticko-technologická firma, která vznikla jako start-up v roce 2015, kdy nabízela služby osobního asistenta. V roce 2016 firmu koupil současný majitel Michal Menšík, který potenciál viděl především v B2B segmentu, proto firmu posouval tímto směrem. Dnes je tedy doménou společnosti DODO moderní a ekologicky šetrná městská logistika řízená vlastní komplexní datovou platformou, která firmě zajišťuje maximální efektivitu a přesnost při doručování, nejčastěji hned v den objednání. DODO je spolehlivým řešením poslední míle pro klienty jako Košík.cz, Tesco, KFC, Rossmann nebo Hervis. DODO, které aktuálně operuje s více než 2 300 kurýry a 1000 vozy, své služby poskytuje v domácí České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Polsku, Německu, Rakousku a Bulharsku. Žebříček Deloitte Fast50 DODO opakovaně zařadil mezi nejrychleji rostoucí firmy v regionu CEE.
Jak lze vaši službu objednat? Jak jste propojeni s vašimi zákazníky (Košík, Tesco atp.)?
Klienti jako Košík nebo Tesco na DODO kompletně přenechávají celou logistiku. To znamená, že s námi mají propojené systémy a DODO poskytuje doručení zboží i celou technologii za tím. Zákazník to ale prakticky nepozná, objedná si v e-shopu našeho klienta, tedy třeba na Košíku, a zboží mu zkrátka doveze DODO, které je na poli logistiky profesionálem. Samotný klienti se proto nemusí v tomto ohledu o nic starat a může se soustředit na vlastní byznys, ve kterém je profesionál s přidanou hodnotou zase on.
Koho a proč vnímáte jako největší konkurenty?
Za největší konkurenci považujeme vlastní nebo „žádnou“ logistiku. To nám trochu ztěžuje práci, protože proti přímému konkurentovi stačí dělat službu lépe než on. Našim hlavním cílem je přesvědčit například vedení nadnárodních řetězců, že je zbytečné tříštit síly a věnovat pozornost vlastní dopravě, když se o ni můžeme postarat lépe a efektivněji my. Takový řetězec pak může všechnu svoji pozornost věnovat čistě do vlastního podnikání. A pak jsou tu firmy, které zatím spoléhají jen na kamenné obchody a je potřeba jim ukázat, že přechod do on-line nemusí být s vhodným partnerem až tak náročný. Takových firem je ale zvláště po covidu čím dál méně.
Co vše rozvážíte? Jaká jsou specifika městské logistiky, kterou reprezentujete? V čem a proč spočívá její náročnost? Co je nesložitější a proč splnit, jak se s tím vypořádáte? Zaměřit se prosím na potraviny a nápoje. V čem se liší od jiných komodit?
Vozíme zboží z klasických e-shopů, od malé elektroniky, přes léky a drogerii až po nadrozměrné zásilky, zajišťujeme expresní rozvoz hotového jídla pro značky jako KFC, a naším nejsilnějším segmentem je rozvoz potravin. V několika zemích kompletně zajišťujeme logistiku třeba pro Tesco a vozíme pro supermarkety ze skupiny REWE nebo pro největší online supermarkety v CEE. Jedná se o odvětví, ve kterém prakticky nemáme konkurenci, a to i kvůli tomu, že se jedná o segment velmi logisticky náročný – ať už kvůli potřebě zachovat teplotní řetězec, tak i kvůli potřebě špičkově plánovat trasy s ohledem na doručení v přesných hodinových slotech.
Kde všude působíte? Zaznamenali jste nějaká specifika z hlediska různých trhů?
V současné době aktivně působíme v České republice, na Slovensku, v Polsku, Bulharsku, Maďarsku, v Rakousku a Německu. V první řadě je potřeba říci, že český zákazník je obecně velmi náročný a česká e-commerce je velmi vyspělá, což nám expanzi do zahraničí usnadňuje, protože to znamená, že na zahraniční trhy přinášíme vysoký standard kvality, který jsme měli možnost otestovat v tuzemsku, a který je pro zahraniční zákazníky často něčím zcela novým, a to i na západ od nás.
Zvláštní pozornost se pak vyplatí zaměřit na novinky na maďarském trhu. Za rok se nám tam povedlo vyrůst o 150 % a vyzkoušeli si tam pár novinek na poli logistiky. Jachtařům na jezeře Balaton jsme v létě rozváželi zboží elektrickými vodními skútry a v současné době tam testujeme doručování zásilek pomocí dronů.
Pro kolik společností aktuálně servis zajišťujete?
Mezi naše klienty, pro které doručujeme potraviny a nápoje, patří například Tesco, Penny, Billa, Albert, Košík, KFC, Burger King, farmářské tržiště Scuk.cz a další. V roce 2022 jsme zajišťovali městskou logistiku pro bezmála 100 klientů v 7 zemích Evropy.
Liší se v něčem požadavky klientů typu Rohlík, Košík, Tesco, KFC? Pokud ano, v čem?
Hlavním faktorem, ve kterém se liší požadavky klientů, jsou rychlost a forma doručení. Například Tesco používá přepravky, Košík papírové tašky a tak podobně. Například KFC vyžaduje oproti ostatním klientům expresní doručení do 30 min v poměrně malých oblastech okolo konkrétní restaurace, což vyžaduje jiné pojetí provozu. Díky specifikům segmentu expresního doručení máme prostor čím dál aktivněji zapojovat alternativní prostředky doručení, ať už se jedná o elektromobily nebo skútry.
Jaké jsou dodací lhůty? Jaký je na ně tlak? Jde o řády minut nebo hodin? Jaké hodinové sloty jsou nejčastěji vybírány v oblasti potravin a nápojů? Odkdy do kdy je lze vybrat?
Jsme si plně vědomi, jak důležitá zkušenost je pro zákazníky rychlost a přesnost při doručování. V mnoha případech dokonce rozhoduje o tom, zda zákazník nákup u daného obchodníka zopakuje. Přesná podoba služby se pak liší podle klienta a jeho požadavků – třeba u hotového jídla doručujeme již do 15 minut. Snažíme se navíc prosazovat naše pojetí doručování v časových slotech. Přesné doručení v čase, se kterým zákazník počítá, totiž významně zvyšuje komfort a zároveň znamená efektivnější logistický provoz, protože máme téměř stoprocentní doručitelnost zásilek.
Můžete přiblížit plánování tras? Jaké nástroje používáte? Mají vaši kurýři prostor pro jejich plánování nebo se striktně drží předem daných tras?
Abychom kladli co nejvyšší důraz na udržitelnost, musíme se zaměřit především na efektivitu doručování. Děláme proto maximum, abychom trasy kurýrů pečlivě naplánovali a abychom dokázali minimalizovat počet ujetých kilometrů. V tom nám pomáhá naše vlastní daty poháněná logistická platforma GAIA, která plánuje a počítá opravdu každý aspekt logistického procesu. Snažíme se maximálně automatizovat, predikovat poptávku i dopravní komplikace a šetřit práci našich zaměstnanců. Jsme schopni také v reálném čase sledovat provozní náklady jednotlivých vozidel, odhadovat příčiny dopravních nehod, usnadnit kurýrům hotovostní operace a podobně.
Kolik kurýrů využíváte? Jaké jsou na ně požadavky? O jaké dopravní prostředky jde? Jaký typ upřednostňujete?
V současné době máme ve všech 7 zemích přes 2 300 kurýrů. Jsme si dobře vědomi toho, že kurýr představuje do jisté míry spojení mezi obchodníkem a zákazníkem, děláme tedy vše proto, aby kurýři poskytovali zákazníkovi tu nejlepší možnou zkušenost a vždy byli „ambasadory“ daného obchodu, pro který rozváží. Zakládáme si tedy na co nejatraktivnějším pracovním prostředí a investujeme do jejich dalšího vzdělávání, což se postupně stává globálním trendem. Využíváme dodávky na CNG, dieselová auta, elektromobily, skútry i jízdní kola. V dohledné době zvažujeme plošnější přechod na elektromobilitu, což by znamenalo ještě udržitelnější řešení dopravy.
Disponujete tzv. dark-store? Pokud ano, můžete prosím přiblížit jejich fungování? Pro jaké společnosti jsou případně využívány?
DODO v tuto chvíli žádnými dark-story nedisponuje, ale naši klienti, pro které vozíme, ano. V rámci našeho provozu jsme tedy samozřejmě schopni je využívat a zařadit do našeho logistického procesu. Pracujeme pak také s konceptem virtuálních cross-docků, neboli dočasných překladišť, která fungují tak, že například dodávka přiveze zboží do vytipované mikrooblasti, ze které jej následně mohou doručovat jednotliví kurýři na konkrétní adresy. Jedná se o koncept, který je dobře aplikovatelný zvláště v hustěji zastavěných částech měst. Takovým cross-dockem ostatně může být i třeba cyklo depo.
Jaké obaly a proč jsou ve vašem businessu využívány? Jednocestné obaly, opakovaně použitelné obaly? O kolik typů obalů se jedná, jakým vývojem podle vás prošly?
Vlastní obaly vůbec nepoužíváme, dostáváme od klienta již zabalené zboží, které následně rozvážíme. Volba obalů tedy záleží především na klientovi. Někteří klienti využívají papírové tašky, jiní vratné přepravky, ale výjimkou není ani doručování zcela bez obalu, což je nejvíce ekologická a zároveň ekonomická varianta.
Jak vnímáte trend udržitelnosti, co pro něj děláte?
Trend udržitelnosti je pro nás jedna z nejvyšších priorit. K tématu udržitelnosti ale přistupujeme mnohem více ze široka. Pro nás udržitelnost neznamená pouze nahrazení dieselových dodávek elektrickými, ale především co nejvyšší optimalizace cesty kurýra. Pokud nepojede s poloprázdnou dodávkou nebo si zbytečně zajíždět, je to jedna z hlavních věcí, kterou může pro životní prostředí udělat, a my jsme proto rádi investovali do technologie, která nám v tomto trendu pomáhá. Udržitelně se pak snažíme žít i v kancelářích – ať už jde o působení v energeticky úsporné budově, odpovědné zacházení s odpady a aktuálně pracujeme na přechodu na zcela bezpapírový provoz.
Jaké jsou vaše plány do budoucna?
Naším plánem pro nejbližší budoucnost je etablovat se na německém a rakouském trhu, posilovat svou pozici na trzích, kde působíme, a být v trojce největších evropských hráčů v našem oboru. Konkurenci chceme dlouhodobě porážet především díky udržitelnosti a efektivitě našeho doručování. Právě tyto dvě hodnoty jsou pro naši firmu klíčové, proto se je budeme snažit stále zlepšovat a zároveň posouvat hranice zákaznické zkušenosti.
Plus cokoli zajímavého.
V Maďarsku jsme ve spolupráci s drogerií Rossmann otestovali doručení pomocí dronu. Cílem pilotního doručení bylo především změřit čas potřebný pro jednotlivé fáze přepravy. Vzdálenost doručení byla 15 kilometrů, které dron překonal včetně vzletu a přistání za 14 minut. V Maďarsku se jednalo o první takový pokus svého druhu. Inovace a chytrá logistika jde u nás ruku v ruce, proto neustále hledáme způsoby, jak zkrátit dobu doručení a zmírnit dopad na životní prostředí.