DODO v roce 2022? Rekordní obrat, nový brand, miliardová investice i příprava na další růst
Málokterý rok byl tak turbulentní jako právě rok 2022. Po zdánlivě nekonečném období pandemie přišla válka a s ní související drahota, která se citelně projevila i na poklesu poptávky v e-commerce a samozřejmě také na poli logistiky poslední míle. I přes to jsme minulý rok zaznamenali hned několik rekordů a významných milníků, a nejen díky nim do roku 2023 vstupujeme s dobrou startovací pozicí. V minulém roce jsme operovali na sedmi evropských trzích napříč třinácti tržními segmenty. Připsali jsme si zároveň rekordní obrat ve výši 1,3 miliardy korun.
Nová vizuální identita, velká investice a příprava na expanzi
Uplynulý rok v DODO se nesl v duchu velkých změn. Prošli jsme kompletním rebrandingem, kdy jsme zcela opustili původní myšlenku kurýra jako osobního asistenta a věnujeme se naplno B2B segmentu trhu. Rosteme v Česku, ale i za hranicemi. Pokud jde o poměr domácího a zahraničního byznysu, z celkového počtu 5,8 milionů objednávek, které jsme v uplynulém roce vyřídili, bylo v České republice realizováno 60 %. V současné době dáváme práci více než 2 300 kurýrů a 230 kancelářským pracovníkům.
„Během loňského roku jsme se soustředili na nastavení mechanismů pro systematickou expanzi na velké západní trhy a v roce 2023 chceme tuto přípravu naplno zužitkovat. Nadále pracujeme na rozvoji naší vlastní logistické platformy, která je pro náš provoz i expanzi klíčová, a stejně tak se soustředíme na náš franšízový model, abychom mohli expandovat co nejefektivněji. Máme silné reference, podporu investorů i kapitál na budování lokálních obchodních a provozních týmů. Věřím, že se nám v následujících 12 měsících podaří na poli expanze výrazně pokročit, přičemž soustředit se budeme především na pro nás klíčové Německo,” popisuje CEO DODO Group Michal Menšík.
Dalším významným milníkem roku 2022 je květnové získání dotace od Daniela Křetínského a Patrika Tkáče v celkové výši 60 milionů euro, která vystřelila DODO mezi miliardové hráče. Momentálně operujeme v Česku, na Slovensku, v Německu, Rakousku, Bulharsku a Maďarsku. Právě maďarská expanze se dá považovat za velmi povedenou. Oproti loňskému roku tam počet objednávek vzrostl o 150 %. Stále se snažíme nacházet nové, často kreativní, způsoby doručování. V letních měsících jsme si na jezeře Balaton vyzkoušeli doručování zásilek jachtařům pomocí elektrických vodních skútrů a nedávno jsme v Budapešti ve spolupráci se sítí drogerií Rossmann otestovali také doručení zásilky dronem.
Tlak na udržitelnost a neustálý vývoj vlastní logistické platformy
V minulém roce všichni kurýři najeli v součtu přes 41 milionů kilometrů. V DODO si vážíme naší planety, a proto se snažíme vyvíjet co nejvyšší tlak na udržitelnost v rámci logistiky poslední míle. Aby se nám tento úkol úspěšně podařilo splnit, využíváme naši vlastní platformu GAIA. Ta se umí řídit daty z městského provozu v reálném čase, díky čemuž je schopna naplánovat každému z kurýrů optimální trasu, aby zbytečně nejezdil s poloprázdným autem.
Stejně jako v minulém roce, i letos se společně s naším zákazníkem Košík.cz podílíme na akci Zachraň jídlo, která si klade za cíl co nejvíce zredukovat plýtvání potravinami, a to distribucí výrobků, které mají těsně před datem expirace.
Další růst e-commerce je nevyhnutelný, DODO bude připravené
„DODO ze startupu vyrostlo v jednoho ze šampionů svého oboru. Chtěli bychom být dlouhodobě jedním ze tří největších hráčů na poli last-mile delivery v Evropě, pokračovat v budování zdravého a odolného byznysu a zároveň nastavovat nové tržní standardy v doručování napříč všemi segmenty – ať už jde o doručování v den objednání nebo v přesném časovém slotu dle preference zákazníka. Věřím, že máme dobře našlápnuto a že jsme připraveni na další dlouhodobý růst, který e-commerce i přes aktuální situaci bezesporu čeká,” shrnuje plány na nadcházející rok Menšík.
Kromě růstu, nových posil či přechodu na skupinové řízení společnosti, v rámci nějž DODO letos posílil mimo jiné nový CEO pro český a slovenský trh Ivo Velíšek, se můžeme za rok 2022 pochlubit také vítězstvím v soutěži Franchisa roku nebo opětovným zařazením do žebříčku nejrychleji rostoucích technologických firem v regionu Deloitte Fast50.